Monday, March 12, 2012

interview oh interview COTI Korea

salam allz..arini aku story ckit psl interview smlm,just to share kot2 ada yg nak tahu mcm mana interview COTI Korea dijalankan...kalau ikut surat temuduga,aku nye turn 1-1.30pm...tp start 2.15pm sbb lunch n solat zohor...3 org calon dipanggil serentak(kt mmg x tahu sapa yg akan sama2 msk ke dalam sbb mcm random pick je oleh urusetia)...panel temuduga ada 2 org...yg aku dpt nampak mcm muda lagi...may b gred 48 n yg pasti dieorg pernah join program ni dulu...

sesi pertama tu dimulakan dgn pengenalan diri..n aku cam teruk je intro psl diri sendiri (sbb aku yg first)..n aku x tau cukup x yg aku bgtau so a bit er..er...er...(dlm hati:xkan nk intro byk2,takut panel menyampah plak..ehhehehe)..sesi ni dlm bhs melayu ok...

next cerita kan apa yg ktrg tahu psl korea...soalan ni byk jawapan...kakak yg 1st jwp die story psl korean wave..betapa die suka ngn mamat2 pelakon korea yg comel2..yg 2nd cerita psl kerajaan korea(cr penyampaian die aku tgk panel mcm suka,may b sbb die lancar je kot..xde er..er..er)..pstu bile turn aku, aku story psl ekonomi korea..mak ai,aku dah terkena bile part aku cerita psl GDP Korea..panel tny GDP Malaysia camne???aku cam terdiam n die siap ckp mst awk x study psl Msia..aku dgn jujur n lurus bendul aku ckp la aah, sy fokus psl korea jer...kantaoi nye jwpn...out ok...tp aku manage utk teka KDNK Malaysia dlm 6% gitu..n the exact amount dlm 5.+++%..so xde la running sgt..hehehehhehe(sesi ni bhs melayu)

soalan seterusnya mula kat aku plak, panel tnye psl NKRA & NKEA..dlm hati aku syukur sgt2 sbb aku mmg study kow2 bab ni..tp malangnya aku cuma ingat 6 drpd 7 NKRA...nak buat camne,mmg x ingat(ms nk abis br aku teringat plak..apa punya otak la aku ade..hehehehe)...n 2 org calon lain tu mmg x tahu sgt psl tajuk ni..may b this one aku dpt markah lebih (hopefully)(sesi ni bhs melayu gak)

next soalan n jwpn dlm bhs inggeris..panel bertanya lanjut mengenai salah satu NKRA..iaitu psl reducing crime..apa method n pendekatan kerajaan dlm usaha mengurangkan jenayah di Malaysia...aku jwp je tp ade gak aku tercakap bhs melayu..ms tgh interview tu kt akan ckp apa yg kt fikir...xde je sempat nk fikir grammar sgt...

next soalan psl konsep 1Malaysia..ktrg dpt la jwp soalan ni dgn baik..yg pasti bila panel tnya,antara bertiga ni kena la volunteer jwp kalu tahu jwpn(sbb nnt point jwpn sama plak dgn calon lain)...(sesi ni bhs melayu)

seterusnya die menguji tahap pemikiran..soalan nye,kalu kt jd ketua masa kat korea nnt n kena perfom ms dinner, tetibe ade sorg yg xnak join...apa yg patut kt buat..kakak tu jwp kt kena cr punca kenapa die xnak terlibat, n aku jwp mmg betul kena cr punca,may b org tu x selesa utk menari..so apa yg kt boleh buat adakan 2 persembahan,1st teruskn dgn tarian tanpa reluctant person 2nd boleh perform nyanyian lagu negaraku..for sure org tu xleh mengelak sbb mana2 rakyat mst hafal lagu negaraku n berdiri tegak..aku akan bangga nyanyi lagu negaraku kat luar negara(aku cam ade sentimen ni tau may b sbb jati diri yg kuat..hehehehe)..n yg calon last tu kata die penah come to this situation whereby ms nk perform dinner KSN dtg..die cr kebolehan yg reluctant tu cth nya pandai berpuisi..so boleh selitkan skali dgn performance yg 1st td...(sesi ni bhs melayu)

next, die tnye psl aktiviti lain atau sukarelawan yg dijalankan selain kerja2 pejabat..calon 2 org x terlibat mana2 aktiviti sejak bekerja..luckily aku msk MAKNA..majlis kanser negara..kr aku ade la point kat situ..(sesi ni bhs melayu)

setakat tu je soalan kami..ms klua dr bilik temuduga,aku tgk stress je calon2 lain n aku terdenga dieorg kata ktrg paling lama..msk 2.15pm, klua 3.10pm..almost 1 hour...

apa pun aku dah try my very best(walaupun aku x lancar spti selalu..heheheh)..n aku kena percaya rezeki dr Nya,kt hamba ni berusaha n berdoa...amin...

n difahamkan ada sebanyak 400 permohonan,hanya 219 yg di senarai pendek n hanya 20 org calon dipilih melalui sesi temuduga ni..peluang hanya ada1/10.95..kecik je kan...

sekian allz..

10 comments:

  1. Good sharing...
    anyway good luck!!
    nanti kalau berjaya, leh la sharing pengalaman COTI korea

    ReplyDelete
  2. thanks a lot for sharing this, it is very helpful and informative since i'm going through this tomorrow..inshaAllah

    ReplyDelete
  3. aku dah lepas semua benda ni...good luck !! selamat berinterview :-)

    ReplyDelete
  4. Hi

    Thanks for sharing. My interview will be dis coming monday. Wish me luck yeah. He. Selain dari soalan yg u kena tu, tau x apa lg bentuk2 soalan yg biasa diorg tanya masa interview tu?

    Tks eh ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. helo..camner interview ari tu..depa tanye pe..my interview next month...

      Delete
    2. terima kasih atas jasa baik tuan atau puan cerita pengalaman
      bukan mudah nak syer,

      tolong emelkan soalan interview tersebut

      Delete
  5. semuanya soalan berbentuk ESEI dan persoalan seperti " apa pendapat kamu tentang ........ "

    Satu soalan yg pernah di soal dgn saya adalah ... " kamu rasa kat Korea tu, ade mat rempit ke??, what is ur opinion "...ape lagi aku goreng ler.... sampai hangussss hehehhe

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum

    AJ

    Give me your emel add.my emel sarimah.hanip@gmail.com..if i still hv my copies of question, will forward for your reference..comments kat blog ni i jarang bukak..

    good luck...

    ReplyDelete
  7. Ive already sent to ur mail ok.tks a lot!

    ReplyDelete
  8. the only ( or maybe tak habis goggle) blog entry yang cerita details pasal interview COTI. gahhh!! tambah ku neves. thank you for this. sangat membantu.

    ReplyDelete